Adolescence and Visual Impairment: difficulties and necessary care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59539/1679-432X-v6n2-1208

Keywords:

adolescence; DW Winnicott; visual impairment.

Abstract

In the winnicottian’s theory the adolescence is a stage of the development of the human being. It is an acquisition of the individual that means growth emotional, but is, also, a moment where the successes and failures of the baby and the children return to make comfortable themselves. The adolescence is the moment where the young, when emerging of infancy and if moving away from the familiar dependence in search of the position of adults, faces inherent difficulties and conflicts to this moment. The biggest difficulties and conflicts become related the aggressive and sexual fantasy now in a body with powerful physics, being great questions the dependence/independence, the sexual choice and the definition of the identity as an adult and responsible being. For Winnicott the adolescent has its proper immaturity and the attitudes and the acceptance of the family and of the parents are basic in this process. How to happen this process in young with visual deficiency? The loss or limitation of the vision is a condition that already presents for itself difficulties specifies with that the young has that to have itself. One gives credit that these if aggravate and if they add the proper difficulties of the adolescence. Which the cares necessary to help these young? From the description of the attendance of young with low vision it can be understood its difficulties better and to raise the cares necessary to help to face and to decide it’s you doubt it them and conflicts.

References

Amiralian, M. L. T. M. (1997). Compreendendo o cego: uma visão psicanalítica da cegueira por meio de desenhos-estórias. São Paulo: Casa do Psicólogo/Fapesp.

Amiralian, M. L. T. M. (2004). Sou cego ou enxergo? As questões da baixa visão. Educar em Revista, (23), 15-28.

Amiralian, M. L. T. M. (2010). Aprendizagem e deficiência visual. In L. E. L. Ribeiro do Valle, F. Assumpção, R. Wajnsztejn, R. & L. F.Malloy-Dinis (orgs.). Aprendizagem na atualidade. Ribeirão Preto: Novo Conceito.

Áries, P. (1981). História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara.

Calligaris, C. (2009). A adolescência. São Paulo: Publifolha.

Winnicott, D. W. (1983). Teoria do relacionamento paterno-infantil. In D. W. Winnicott (1983/1965b), O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional (I. C. S. Ortiz, Trad.). Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1960; respeitando-se a classificação de Huljmand temos 1960c).

Winnicott, D. W. (1990). Natureza humana (D. L. Bogomoletz, trad.). Rio de Janeiro: Imago Ed. (Trabalho original publicado em 1988; respeitando-se a classificação de Huljmand temos 1988).

Winnicott D. W. (1993). Adolescência – transpondo a zona das calmarias. In D. W. Winnicott (1993/1965a), A família e o desenvolvimento individual. (M. B. Cipolla, trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1962[1961]; respeitando-se a classificação de Huljmand temos 1962a[1961]).

Winnicott, D. W. (1994). Deduções a partir de uma Entrevista Terapêutica com uma Adolescente. In D. W. Winnicott (1994/1989a), Explorações psicanalíticas. (J. O. de A. Abreu, trad.). Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1964; respeitando-se a classificação de Huljmand temos 1964b).

Winnicott, D. W. (1996). O conceito de indivíduo saudável. In D. W. Winnicott (1996/1986b), Tudo começa em casa (2a ed., P. Sandler, trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1971[1967]; respeitando-se a classificação de Huljmand temos 1971f[1967]).

Winnicott, D. W. (1996). A cura. In D. W. Winnicott (1996/1986b), Tudo começa em casa (2a ed., P. Sandler, trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1986[1970]; respeitando-se a classificação de Huljmand temos 1986f[1970]).

Winnicott, D. W. (1996). A imaturidade do adolescente. In D. W. Winnicott (1993/1986b), Tudo começa em casa (P. Sandler, trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1969; respeitando-se a classificação de Huljmand temos 1969a).

Winnicott, D. W. (1996). A posição depressiva no desenvolvimento emocional normal. In D. W. Winnicott (1996/1958a), Da pediatria a psicanálise (4a ed., J. Russo, trad.). Rio de Janeiro: Francisco Alves. (Trabalho original publicado em 1955[1954]; respeitando-se a classificação de Huljmand temos 1955c[1954]).

Winnicott, D.W. (1997) A adolescência das crianças adotadas. In D. W. Winnicott, Pensando sobre crianças. Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1955; respeitando-se a classificação de Huljmand temos 1955a).

Published

2011-10-02 — Updated on 2011-10-02

Issue

Section

Artigos