From the act of seeing to the look which shows:psychoanalytic and philosophical observations from the work of art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59539/2175-2834-v17n2-215

Keywords:

squize; foreigner eye; invisible horizon; creation; visibility unnamed.

Abstract

In this research we intend to analyze the eye squize and the looking in the painting from the Lacanian reading of theVisible and the invisible, by Merleau-Ponty. On one hand, the seeing act apprehends the objects from the cultural world and overtakes it; on the other hand, there’s the view from what has been shown to the observer, disarranging his perceptual field. Thisuninvolved vision, this look that perceives and enchants us is conceived by Lacan as the Royal Registry and described by Merleau-Ponty as a “Foreigner eye”. This “Foreigner eye” come to surprise the painter (and the spectator), sprouting from the invisible horizon background, being inexhaustible, inscribing itself continuously, and producing wishes and inciting the artist to pursuit new creations. In this regard, this paper is aimed to investigate Lacan’s reading from Merleau-Ponty in XI Seminar, the looking as strangeness from thetext Visible and the Invisible, and the implications in the “unnamed visibility” that inhabits the work of art.

References

Baudelaire, C. (2004). Salão de 1859. In J. Lichtenstein (Org.), Da imitação à expressão (A. P. Danesi, Trad.). São Paulo: Editora 34.

Becket, W. (2002). História da pintura (M. Vilela, Trad.). São Paulo: Ática.

Berger, J. (1999). Modos de ver (L. Olinto, Trad.). Rio de Janeiro: Rocco.

Bitencourt, A. C. (2014). Olhar e passividade na pintura segundo Merleau-Ponty. Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.

Breton, A. (1999). Surrealismo e pintura. In H. B. Chipp (Org.), Teorias da arte moderna (A. P. Danesi, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Chilvers, I. (2001). Dicionário Oxford de arte (M. B. Cipolla, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Coli, J. (1988). O que é arte. São Paulo: Brasiliense.

Deportail, G-F. (2008). Les institutions du monde de la vie: tome 1, Merleau Ponty et Lacan. Paris: Jérôme Millon.

Guimarães, D. M (2001). O olhar é o avesso da consciência. In O. Cesarotto (Org.), Ideias de Lacan. São Paulo: Iluminuras.

Kandinski, W. (1999). A arte concreta. In H. B. Chipp (Org.), Teorias da arte moderna (A. P. Danesi & M. Stahel, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Lacan, J. (2008). O seminário, livro XI: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise (M. D. Magno, Trad.). Rio de Janeiro: Zahar.

Masson, A. (1999). Uma crise no imaginário. In H. B. Chipp (Org.), Teorias da arte Moderna (A. P. Danesi, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Merleau-Ponty, M. (1996). Fenomenologia da percepção (C. A. R. Moura, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Merleau-Ponty, M. (2003). O visível e o invisível (J. A. Gianotti & A. M. d’Oliveira, Trad.). São Paulo: Perspectiva.

Merleau-Ponty, M. (2004). A dúvida de Cézanne. In M. Merleau-Ponty, O olho e o espírito. São Paulo: Cosac & Naify.

Müller-Granzotto, M. J. (2008). Comportamento, expressão e subjetividade: Merleau Ponty e a psicanálise. In M. E. G. L. Valverde (Org.), Merleau-Ponty em Salvador. Salvador: Arcádia.

Müller-Granzotto, M. J. (2012). Esquize e pulsão: o olhar segundo Merleau-Ponty. In I.C. Oliveira (Org.), Merleau-Ponty em João Pessoa. João Pessoa: UFPB.

Quinet, A. (2002). Um olhar a mais: ver e ser visto na psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar. 111

Rivera, T. (2005). Arte e psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar.

Rodin, A. (2015). A arte (P. A. Coelho). São Paulo: Intermezzo/Imaginário.

Safatle, V. (2009). Lacan. São Paulo: Publifolha.

Shepherdson, C. (2007). Uma libra de carne: a leitura lacaniana d’O visível e o invisível. Discurso, 36.

Silva, M. A. L. H. (2009). O des-curso cínico: a poética de Glauco Mattoso. Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.

Wolf, N. (2005). Holbein – o moço (M. Theriaga, Trad.). Lisboa: Taschen..

Published

2015-12-07 — Updated on 2015-12-07

How to Cite

Bitencourt, A. C. (2015). From the act of seeing to the look which shows:psychoanalytic and philosophical observations from the work of art. Human Nature - International Philosophy and Psychology Review, 17(2), 93–111. https://doi.org/10.59539/2175-2834-v17n2-215

Issue

Section

Artigos