Temporality in a temporal transitional space and its experience for adolescents in career-counseling groups
DOI:
https://doi.org/10.59539/1679-432X-v10n1-102Keywords:
transitional space; temporal space; adolescence; temporality; career-counseling groups.Abstract
Adolescence is limited to a temporal biopsychosocial space, to a specific mental state that can be the experience of a quantumof health, which can progress to a degree of disorder. Actions are necessary to support and care in this period, because besides the body changes and the changes in the relationships with the world, there is the issue of career choice. Difficulties in adolescence as well as in the career choice are addressed, especially because the career choice is a task that points to the future. Certain actions can help adolescents, endowed with peculiar and often confusing temporalities, to situate themselves as to thepassage of time, which can cause conflicts. The adolescent seeks something similar to the maternal holding in the holding created by the group setting. The group then becomes a transitional temporal space through a potential time, since for Winnicott, time is thought of as a process of maturation towards becoming.References
Aberastury, A., & Knobel, M. (1986). Adolescência normal: um enfoque psicanalítico. Porto Alegre: Artes Médicas.
Almeida, R. E. S. (2006). Os caminhos da depressão e sua cartografia na adolescência e início da adultez. Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, São Paulo, SP, Brasil.
Almeida, R. E. S.; Amaro, M. C. P. O grupo como espaço transicional para jovens frente à questão da escolha vocacional e profissional. In M. B. Sei (org.), A clínica psicanalítica na universidade: interfaces, desafios e alcances. Londrina: Eduel, no prelo.
Arias, J. A. (1998). Concepções de temporalidade e suicídio na adolescência. In J. Outeiral (org.), Clínica psicanalítica de crianças e adolescentes. Rio de Janeiro: Revinter.
Bohoslavsky. R. (1987). Orientação vocacional: uma estratégia clínica (7a ed.). Porto Alegre: Artes Médicas.
Dias, E. O. (2003). A teoria do amadurecimento de Donald Winnicott. Rio de Janeiro: Imago.
Gondar, J. (2006). Winnicott, Bergson, Lacan: tempo e psicanálise. Ágora, 9(1), 103-117.
Grolnick, S. A. (1993). Winnicott – o trabalho e o brinquedo: uma leitura introdutória. Porto Alegre: Artes Médicas.
Hanns, L. A. (1996). Dicionário comentado do alemão de Freud. Rio de Janeiro: Imago.
Winnicott, D. W. (1975). O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1971a).
Winnicott, D. W. (1987). Privação e deliquência. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1984a).
Winnicott, D. W. (1997). Pensando sobre crianças. Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1996a).
Winnicott, D. W.(2000). Da pediatria à psicanálise – obras escolhidas. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1958a).