Considerations on excessive intelligence development in children and the role of the father in relative dependence
DOI:
https://doi.org/10.59539/1679-432X-v8n2-37Keywords:
intelligence; mind; role of father; emotional maturation; relative dependence.Abstract
In the line of relative dependence, the development of the mind is part of the relative dependence stage and enables the baby to differentiate itself from the mother. In many cases when support from the father of the baby to the mother was found to be very fragile or absent, the child develops an exacerbation of intelligence in an attempt to supply a supportive environment that should be up to adults. Commonly, the overload of the mother due to parental failure complicates her identification with the child and sustains typical regressions during this period, as well as throughout all development.This work refers to the study of children who develop a very active intellect in order to make account for an early maternal disadaptationduring the period of maternal relative dependence.References
Dias, E. O. (2002). Da sobrevivência do analista. Natureza humana, 4(2), 341?362.
John-Steiner, V. & Souberman, E. (1999). Posfácio. In L. S. Vygotsky, A formação social da mente (pp. 137-150; 3ª. ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Loparic, Z. (2000). O “animal humano”. Natureza humana, 2(2), 351?397.
Ribeiro, M. J. (2004). O ensinar e o aprender em Winnicott: a teoria do amadurecimento emocional e suas contribuições à psicologia escola. Tese de Doutorado em Psicologia Clínica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Winnicott, D. W. (1975). O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1971a).
Winnicott, D. W. (1975). A localização da experiência cultural. In D. Winnicott (1975/1971a), O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1967b).
Winnicott, D. W. (1979). A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: Zahar. (Trabalho original publicado em 1964a).
Winnicott, D. W. (1979). O desmame. In D. Winnicott (1979/1964a), A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: Zahar. (Trabalho original publicado em 1949k).
Winnicott, D. W. (1983). O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1965b).
Winnicott, D. W. (1983). Distorção do ego em termos de falso e verdadeiro self. In D. Winnicott (1983/1965b), O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1965m[1960]).
Winnicott, D. W. (1983). A integração do ego no desenvolvimento da criança. In D. Winnicott (1983/1965b), O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1965n[1962]).
Winnicott, D. W. (1983). Teoria do relacionamento paterno-infantil. In D. Winnicott (1983/1965b), O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1960c).
Winnicott, D. W. (1990). Natureza humana. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1988).
Winnicott, D. W. (1994). Explorações psicanalíticas. Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1989a).
Winnicott, D. W. (1994). Uma nova luz sobre o pensar infantil. In D. Winnicott (1994/1989a), Explorações psicanalíticas. Porto Alegre: Artes Médicas (Trabalho original publicado em 1989s[1965]).
Winnicott, D. W. (1997). Crescimento e desenvolvimento na imaturidade. In D. Winnicott (1997/1965a), A família e o desenvolvimento individual. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1965t[1950]).
Winnicott, D. W. (1997). A família e o desenvolvimento individual. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1965a).
Winnicott, D. W. (1999). O aprendizado infantil. In D. Winnicott (1999/1986b), Tudo começa em casa. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1968b).
Winnicott, D. W. (1999). Sum: eu sou. In D. Winnicott (1999/1986b), Tudo começa em casa. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1984h[1968]).
Winnicott, D. W. (1999). Tudo começa em casa. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1986b).
Winnicott, D. W. (2000). A mente e sua relação com o psique-soma. In D. Winnicott (2000/1958a), Textos selecionados: da pediatria à psicanálise. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1954a[1949]).
Winnicott, D. W. (2000). Textos selecionados: da pediatria à psicanálise. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1958a).