Para além do consultório: as consultas terapêuticas de Winnicott no contexto escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59539/2175-2834-v25n1-597

Abstract

The aim of this article is to promote a comprehensive dialogue between Winnicott's psychoanalytic practice known as “therapeutic consultations” and the current school context. For that, some important texts by Winnicott that approach this modality of psychotherapy are taken as reference. In addition, the historical, dynamic and epistemological importance of this clinical style is highlighted, with the intention of thinking about it beyond the limits demarcated by the walls of private practices, especially considering a scenario of social vulnerability and lack of resources.

Author Biography

Alexandre Patricio de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP)

Departamento de Psicologia Clínica da PUC-SP. Área: Psicologia Clínica. Subárea: Psicanálise. Psicanalista, mestre e doutor pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Clínica da PUC-SP. Professor titular da UNIFEV, no curso de Pós-Gradução em Psicanálise Clínica: O Sujeito Contemporâneo. Autor de diversos livros e artigos. Atualmente, realiza um pós-doutorado na PUC-SP, trabalhando com a comparação de diferentes linhagens psicanalíticas e sua relação com a psicopatologia.

Published

2023-09-28

How to Cite

Almeida, A. P. de. (2023). Para além do consultório: as consultas terapêuticas de Winnicott no contexto escolar. Human Nature - International Philosophy and Psychology Review, 25(1), 32–47. https://doi.org/10.59539/2175-2834-v25n1-597